الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با ارائه آپدیتها و الگوریتمهای جدیدش این سایتها را جریمه و به مرور زمان از صحنۀ اینترنت محو کرد. پاندای گوگل اولین الگوریتمی بود که به بررسی محتوای صفحات پرداخت و کیفیت آنها را سنجید. همین الان هم اگر سایتی از مطالب کپی استفاده کند خیلی زود مورد خشم پاندا قرار میگیرد و جریمه میشود. بعد از پاندا، الگوریتم دیگری به نام پنگوئن متولد شد و وظیفۀ آن مبارزه با سایتهایی است که از بک لینک سازی اسپم استفاده میکنند.
گوگل برای بهبود عملکرد خود و رضایت کاربران الگوریتمهای متفاوتی مانند الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم مرغ مگس خوار را طراحی کرد. اگر کمی بهعقب برگردیم بارها شاهد این صحنه بودیم که با سرچ کردن یک کلمه یا عبارت در نتایج گوگل با انبوهی از صفحات نامرتبط و اسپم مواجه میشدیم. این سایتها با استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه یا کلاه خاکستری قصد جذب کردن کاربر به سایت خود را داشتند و زمانی که کاربر بر روی سایت آنها کلیک میکرد با انبوهی از تبلیغات و پاپ آپهای آزاردهنده روبهرو میشد.
الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird
همانطور که گفتیم اگر به سالهای قبلتر برگردیم حتماً همه ما تجربه این را داشتهایم که با سرچ کردن یک عبارت در گوگل به نتیجهی دلخواه و موردنظر خود نرسیدیم و بهجای آن با صفحاتی با محتوای نامرتبط و اسپم در لیست نتایج اولیه گوگل مواجه میشدیم.
متأسفانه این سایتها با استفاده از تکنیکهای کلاهسیاه مانند ساختن لینکهای اسپم و استفاده بیشازاندازه از کلمات کلیدی در سایتشان گوگل را فریب میدادند و به کسب جایگاههای بالا در نتایج جستوجوی گوگل میرسیدند. که این نارضایتی بسیاری از کاربران را به دنبال داشت بنابراین گوگل هم با ارائه الگوریتمهای مختلف و جدید با سایتهای خاطی برخورد کرد و آنها را از نتایج سرچ گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار حذف کرد.
در چند سال گذشته برای کسب رتبه بالا در نتایج گوگل و دیده شدن شما راهی جز اینکه کلمات کلیدی خود را چندین بار در متن تکرار کنید نداشتید. درنتیجه بمباران کردن یک محتوا با کلمات کلیدی باعث بیکیفیت شدن محتوا میشد. این عامل باعث شد گوگل الگوریتمی به نام مرغ مگس خوار ارائه کند که تمرکز اصلی آن بهجای دقت به کلمه کلیدی، به معنا و مفهوم عبارت بود.
بنابراین در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird را با هدف شناسایی کردن مفهوم عبارت جستوجو شده ارائه کرد و با استفاده از این الگوریتم توانست مفهوم مخاطبان و کاربران خود را در نتایج جستوجو شده گوگل درک کند. درواقع هدف اصلی گوگل از ارائه این الگوریتم این بود که نتایج نزدیکتر و درستتری را به کاربران نشان دهد و وبمسترها را به تولید محتوای با ارزش و باکیفیت تشویق کند.
تمرکز این الگوریتم بیشتر بر معنای عبارت است حتی اگر با اشتباه املایی بنویسیم باز هم گوگل منظور ما را متوجه میشود. بهعنوانمثال من در گوگل عبارت “اپیکشن ساد” را به اشتباه تایپ میکنم اما در نتایج گوگل باز هم به نتیجه دلخواه خود دست پیدا میکنم به تصویر زیر دقت کنید تا مفاهیم گفته شده را بهتر درک کنید.
راف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگسخوار شروع به کار کرد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق و مرتبط، دربارۀ افراد و مکانها و هرآنچه که به آنها مربوط میشد بود. این اطلاعات از سراسر اینترنت و سایتهای معتبر (مثل ویکیپدیا و IMBD) جمعآوری میشوند.
اهداف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار
هدف اصلی و کلی الگوریتم مرغ مگس خوار کسب رضایت کاربر است. اما دراینبین الگوریتم مرغ مگس خوار بهطور خاص سعی میکند که معنی و مفهوم عبارت سرچ شده توسط کاربر را بداند و به معنی هر کلمه در عبارت جستوجو شده توجه کند تا بتواند نتایجی را به کاربر نشان دهد که کاربر به دنبال آن است. بنابراین هدف گوگل از ارائه این الگوریتم بالا بردن کیفیت نتایج جستجو شده است.
علاوه بر این الگوریتم مرغ مگس خوار اطلاعاتی را که کاربر به دنبال آن نیست را به او نمایش میدهد تا حس کنجکاوی کاربر را زیاد کند. بنابراین اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم الگوریتم مرغ مگس خوار قادر است مفهوم عبارت سرچ شده شمارا عمیقتر و مفهومیتر درک کند و درنتیجه صفحات مناسب را به شما نشان دهد. به این الگوریتم، الگوریتم جستوجوی معنایی نیز میگویند. به این معنا که شما هر کلمهای که سرچ میکنید این الگوریتم بلافاصله مترادفهای آن کلمه را پیدا میکند و شمارا به نیاز و مقصودتان میرساند.
بهبود سئوی سایت با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار
همانطور که تا اینجای مقاله دانستیم هدف الگوریتم Hummingbird رضایت کاربر است و این الگوریتم به معنا و مفهوم و همچنین کیفیت محتوایی که تولیدشده است و اینکه چه قدر موردتوجه کاربران بوده توجه میکند. بنابراین بر روی سئو و بهینهسازی سایت تأثیر میگذارد. در ادامه چند نکته مهم برای کسب امتیاز از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل را برای شما میگوییم.
بهینه سازی کلمات کلیدی
اولین کاری که برای بهینهسازی سایت با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار باید انجام دهیم بهینهسازی کلمات کلیدی در محتوای متنیمان است یعنی ما نباید محتوای خود را با کلمه کلیدی اصلی بمب باران کنیم و مدام و پشت سر هم از کلمه کلیدی استفاده کنیم بلکه باید از کلمات مترادف و هممعنی و عبارات کلیدی طولانیتری استفاده کنیم.
مثلاً وقتی کلمه کلیدی اصلی محتوای ما (سئو سایت) است. در بخشهای مختلف متنمان میتوانیم از کلمات و عبارات کلیدی مانند بهینهسازی سایت، چگونه سئو سایت خود را انجام دهیم؟، آموزش سئو و بهینهسازی سایت و … استفاده کنیم.
استفاده از تصاویر و چندرسانهایها در محتوای متنی
استفاده از تصویر، ویدیو، اینفوگرافیها و … سبب بالا رفتن کیفیت مطلب شما میشود. این تصاویر و ویدیوها زمانی که در بین مطالب طولانی بهکار روند کیفیت محتوا را افزایش داده و متن را از حالت کسل و خستهکننده خارج میکند و بر سئو سایت شما نیز تاثیر مستقیم دارد.
استفاده از کدهای نشانهگذاری اسکیما Schema
با استفاده از زبان نشانهگذاری گوگل یا اسکیما میتوانید مفهوم و محتوای سایت خود را بهتر به گوگل بفهمانید. سیستم نشانهگذاری یا اسکیما توضیحات پیشرفتهتری درباره محتوای صفحه به کاربران ارائه میدهد. استفاده از اسکیما تأثیر زیادی بر روی بهبود سئو سایت داشته و باعث میشود موتورهای جستجو راحتتر با سایت ارتباط برقرار کنند.
نتیجه میگیریم که؛
در سایت ام سینا دانستیم که از اهداف این الگوریتم تولید محتوای باکیفیت و جلب رضایت کاربر است. الگوریتم مرغ مگس خوار در سال 2013 توسط گوگل باهدف افزایش کیفیت جستجو عرضه شد. این الگوریتم با استفاده از جستجوی معنایی یا مفهومی (Semantic search ) و گراف دانش (The Knowledge Graph) مرتبطترین و دقیقترین نتایج را به کاربران خود ارائه میکند. الگوریتم Hummingbird تأثیر بسیار زیادی در بهینهسازی و سئو سایت دارد.